dinsdag 12 april 2011

Iedereen kan er leuk uitzien (en dat mag best!)


Het lijkt wel of het verboden is in Nederland: er goed/bijzonder/leuk/frivool uitzien. Als we in Italië of Parijs zijn, verlustigen we ons schaamteloos aan de zomaar in het wild rondparaderende modieuze menigte waarbij we dan regelmatig verzuchten dat “zij” zoveel smaak hebben. Alsof wat daar voor handen is, niet hier voor handen zou zijn. Alsof een Italiaan zich wel in een mooi pakje kan hijsen en een gezonde Hollander niet. Ik denk copy paste en je bent al een heel eind…Maar het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet mogen. Afgelopen zaterdag hoorde ik Claudia de Breij in een overigens meer dan geniale show zeggen dat vrouwen helemaal geen mannen nodig hebben om ze te onderdrukken omdat ze dat prima zelf kunnen (Claudia kan daarover briljant tekst, uitleg én mimiek geven. Go, Claudia, go!). Maar datzelfde principe geldt ook voor uiterlijkheden: Wie er ook maar een beetje goed uitziet bínnen de eigen landsgrenzen, hoeft niet op bewonderend gezucht te rekenen maar op kritische blikken, verwarde vragen, zeg nog net geen lijfstraffen. Zelfs als je niet eens je best doet, is t al snel te veel: Laatst vroeg iemand of ik nog naar een feestje moest toen ik bij een regulier avondprogramma in een doorsnee spijkerbroek en een trui met een - nota bene subtiel - glittertje kwam aanzetten. De trui lag al zo’n 20 jaar – minstens! – in mijn kast, had ik al 10 jaar niet gedragen en had al zeker 1000 keer bijna bij het Leger des Heils gelegen. Ik kon het me nauwelijks voorstellen maar blijkbaar zei mijn oudbakken, simpele glittertrui: ‘Feest!’
Ook veel gehoord is: 'Ja, maar dit zit lekker.' Alsof alles wat er leuk uitziet per definitie niet lekker zit (neem dan een Moosja-;)). En vice versa. Natuurlijk lopen 12 cm hoge hakken niet lekker op kinderkopjes maar moet je opletten wat die hakken allemaal voor elkaar krijgen. Daar kom je verder op dan op je…nou ja, vul zelf maar in. Ok, je hoeft er niet (altijd) als een modepopje bij te lopen en al helemaal niet volgens zogenaamde regeltjes maar iedereen kan er goed/bijzonder/leuk/frivool uitzien en dat mag best!

2 opmerkingen:

  1. Wow jij kan echt schrijven!! Mijn amerikaanse vrienden kijken altijd op tegen onze nederlandse modieuze uiterlijk hoor! Er is altijd baas boven baas i guess :) heb je nog een tip voor ons mbt mooie kleding? (behalve je mosjaals... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thnx, Died! Goed om te weten dat wij toch indruk maken-;) Tips & Trics: mooie kleding genoeg maar wat past bij je? Kijk goed naar anderen waarvan jij vindt dat ze zich goed kleden en waarom, dan naar je garderobe (wat heb je al/wat mis je nog?) en ga dan op jacht. In lifestyle magazines vind je veel verkoopadressen. Toch nog lastig? Personal shoppers adviseren je op maat en besparen vaak meer dan ze je kosten (geen miskopen, ze kennen de juiste adresjes etc, je koopt niet wat je al hebt etc). Hoop dat je Amerikaanse collega's t aan kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen